Az első világháború-kézzelfogható történelem

A reklámplakát aranykora – Az aranykor (?) reklámplakátja.
Alig hiszem hogy ennél többen helyet tudtak volna foglalni január 28-án csütörtökön, a Savaria Múzeum dísztermében, a sok sok kiállított plakát árnyékában.
IMG_9794
Az […] Elsodort világ, Plakát-álmok 1910-1920 […]  című kiállítás anyaga ugyanis behálózza a hatalmas termet. Most stílusosan itt, a plakátok közt hallhattuk, és láthattuk Ihász István előadását.
A Magyar Nemzeti Múzeum történésze, vetített képek segítségével magyarázta, a korabeli plakátok tartalmának értelmét.
A képekre kattintva további fotók láthatók.

IMG_9789

Alkotók közt találhatók a 1910–1920-as évek legnevesebb festőit, grafikusait.
„Rohanjunk a rohanó időkkel…” – hirdeti 100 év távlatából a Dido arckrémet Földes Imre frivol plakátja, melyen idős úr próbál lépést tartani csinos fiatal barátnőjével, s rohannak kézen fogva – ki tudja hova? – tán az Orfeumba, vagy más esti szórakozóhelyre a századfordulós főváros utcáján. A gazdasági élet fellendülése nyomán kibontakozó kereskedelmi és kulturális reklámigény, a polgári életforma szükségletei kiváltotta sokarcú plakát a társadalom kommunikációs és véleményformáló rendszerének egyik meghatározó elemévé, a tömegtájékoztatás leghatásosabb eszközévé vált: közéleti tartalmával, közérthető nyelvezetével, lecsupaszított üzeneteivel közvetítette kora eseményeit, környezetét és életmódját – és mindez egy új, modern közérzületet formált.

IMG_9800
A történelemről mindannyiunkban élő elképzeléseket nemcsak az írástudók tolla, hanem a művészek vésője, ecsetje, ceruzája is alakította.

A képekre kattintva további fotók láthatók.